JUZUD KE 4.
AL-IMRAN 92~200
AL-NISA 1~23
AL-IMRAN 92~
AL-NISA 1~23
AL-IMRAN 92~
92. Kamu tidak akan mendapat (balasan)
kebaikan kecuali kamu mendermakan sebahagian daripada apa yang kamu sayangi,
dan sesuatu apa yang kamu derma kan itu,
Allah mengetahui akan dia.
93. Semua makanan dahulu nya
adalah hal bagi bani Israel, kecuali apa-apa yang Israel haramkan (sendiri) atas
diri nya sebelum diturun Taurat.
Katakan; “Kalau bagitu, bawalah Taurat dan
bacalah akan dia, jika memang kamu itu orang-orang yang benar”.
94. Oleh sebab itu, barang
siapa berdusta atas nama Allah sesudah demikian, maka mereka itu ialah
orang-orang yang zalim.
95. katakan lah “Allah telah
benar”, lantaran itu, turutlah agama Ibrahim yang lurus dan bukan lah ia
seorang daripada kaum musrikin.
96. Sesungguhnya pertama rumah yang didirikan untuk (ibadat)
manusia ialah yang di Bakkah (Mekah), sebagai (rumah) yang berkat dan
pertunjukan bagi manusia.
97. Disitu ada tanda-tanda
yang nyata, (iaitu) tempat berdiri Ibrahim dan barang siapa masuk kedalam
nya amanlah dia, dan kerana Allah,
(wajib) atas manusia pergi kerumah itu (yakni) siapa yang berdaya kesana, dan
barang siapa kufur, maka sesungguh nya Allah itu terkaya daripada makhluk-makhluk.
98. Tanyalah; “Hai ahli
kitab ! mengapakah kamu kufur kepada perintah-perintah Allah, pada hal Allah melihat apa-apa yang kamu
kerjakan?”.
99. Tanyalah; “Hai ahli
kitab ! mengapa kamu membalingkan dari jalan Allah akan orang-orang yang telah
beriman, dengan maksud hendak menunjukkan bahawa jalan Alah itu bengkok, pada hal kamu menyaksikan
(kebenaran) ? dan Allah tidak lalai dari
apa yang kamu kerjakan ?”.
100. Hai orang-orang beriman
! kamu taat kepada segolongan dari (kafir-kafir) yang diberi kitab itu, nescaya
mereka kembalikan kamu jadi kafir-kafir sesudah kamu beriman.
101. Dan bagaimana kamu akan kufur, pada hal ada dibacakan kepada kamu
firman-firman Allah dan ada diantara kamu Rasul nya ? dan barang siapa berpegang
dengan Allah, maka sesungguhnya akan dipimpin dia kejalan yang lurus.
102. Hai orang-orang yang
beriman ! berbaktilah kepada Allah dengan sebenar-benar keyakinan, dan
janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan kamu (sebagai) muslimin.
103. Dan berpeganglah kamu sekelian dengan
tali Allah, dan janganlah kamu berpisah-pisah, dan ingat lah nikmat Allah atas
kamu, tetakala kamu bermusuh-musuhan, lalu ia jinak kan antara hati-hati kamu,
lantas dengan nikmat Allah kamu jadi bersaudaraan, pada hal, dahulunya, kamu
dipinggiri lubang dari neraka, tetapi ia selamatkan kamu daripada nya,
bagitulah Allah terangkan kepada kamu tanda-tanda nya supaya kamu dapat
pertunjukan.
104. Dan hendaklah ada dari
antara kamu, satu golongan yang mengajak (manusia) kepada bakti, dan menyerah
(mereka berbuat) kebaikan, dan melarang (mereka) dari kejahatan, dan mereka
itu, ialah orang-orang yang dapat kejayaan.
105. Dan janganlah kamu jadi seperti mereka yang telah berpecah belah dan berselisihan
sesudah datang kepada mereka keterangan-keterangan, dan mereka akan mendapat
seksaan yang besar.
106. Dihari yang akan putih
beberapa muka dan akan hitam beberapa muka,
ada pun orang-orang yang hitam mukanya (akan dikata); “bukankah kamu
telah kufur sesudah kamu beriman ? maka rasalah azab dengan sebab kamu telah
kufur”.
107. Dan ada pun orang-orang
yang putih mukanya itu, akan berdiam didalam rahmat Allah yang mereka akan
kekal padanya.
108. Yang demikian itu
ayag-ayat Allah, kami bacakan dia kepada
mu dengan sebenarnya, dan Allah itu tidak maksudkan kezaliman bagi makhluk.
109. Dan kepunyaan Allah lah
apa-apa yang ada dilangit-langit dan apa-apa
yang ada dibumi, dan kepada Allah lah akan dikembalikan urusan-urusan.
110. Adalah kamu sebaik-baik
umat yang di adakan untuk manusia : kamu menyuruh berbuat kebaikan, dan kamu
melarang dari kejahatan, dan kamu beriman kepada Allah, dan jika ahli kita
(semua) beriman, nescaya baik buat mereka (tetapi) sebahagian daripada mereka
beriman, dan kebanyakan dari mereka orang-orang yang pasik.
111. Mereka tidak akan dapat membahayakan kamu kecuali menyakitkan
(sedikit) dan jika mereka memerangi
kamu, mereka akan hadapkan belakang-belakang
mereka kepada kamu, dan sesudah itu mereka tidak akan dimenangkan.
112. Dikatakan atas mereka
kehinaan dimana sahaja mereka ada, kecuali (kalau mereka berpegang) dengan tali
dari Allah dan tali dari manusia, dan panaslah mereka dapat kemurkaan dari
Allah dan dikenakan atas mereka kerendahan yang demikian itu, lantaran mereka
kufur kepada perintah Allah, dan mereka bunuh nabi-nabi dengan tidak benar,
yang demikian itu, lantaran mereka derhaka dan adalah mereka melewati batas.
113. Mereka itu tidak sama,
dari antara ahli kitab itu ada golongan
yang lurus yang membaca firman-firman Allah diwaktu-waktu malam, pada hal
mereka merendah diri.
114. Mereka beriman kepada Allah dan hari kemudian, dan mereka menyuruh berbuat
kebaikan dan melarang daripada kejahatan, dan mereka berlumba-lumba dalam
kebaikan, dan mereka itu adalah dari orang-orang yang baik.
115. Dan apa-apa kebaikan yang mereka kerjakan, tidak
dihilangkan pahala nya dari mereka, dan Allah amat mengetahui orang-orang yang
berbakti.
116. Sesungguhnya
orang-orang yang kufur itu, harta-harta mereka dan anak-anak mereka tidak akan
dapat penolak dari mereka sebarang satu (seksa) dari Allah, dan mereka itu
adalah ahli neraka yang mereka akan kekal padanya.
117. Bandingan sesuatu yang mereka belanjakan dipenghidupan
dunia ini, adalah seperti angin, berserta dingin keras mengenai tanaman-tanaman
kaum yang telah menganiayai diri-diri sendiri, lalu angin itu membinasakan dia
dan Allah tidak menganiayai mereka, tetapi mereka menganiayai diri-diri mereka
sendiri.
118. Hai orang-orang yang beriman ! janganlah kamu anggap sebagai sahabat
karib lain daripada (golongan) kamu, mereka tidak putus-putus (berikhtiar) menarik kecelakaan atas kamu,
mereka suka apa-apa yang menyusahkan kamu, sesungguh nya kebencian telah terbit
dari mulut-mulut mereka, tetapi apa yang menyembunyikan oleh hati-hati mereka,
ada lebih besar. Kami telah terangkan tanda-tanda kepada kamu, jika kamu (mahu)
berfikir.
119. Kamu ini ialah
orang-orang yang kasih kepada mereka, pada hal mereka tidak kasih kepada kamu,
dan kamu beriman kepada (isi) kitab itu semuanya, pada hal mereka apabila
bertemu kamu, (hanyalah) mereka berkata; “kami telah beriman”, tetapi apabila
mereka berpisah (dari kamu), mereka mengigit jari lantaran geram bercampur
benci kepda kamu. Katakan; “matilah dengan kegeraman kamu yang bercampur
kebebncian itu” sesungguh nya Allah amat mengetahui apa-apa yang ada
didada-dada.
120. Jika kebaikan mengenai
kamu, mereka susah, dan jika bahaya menghinggapi kamu, mereka suka, dan jika
kamu sabar dan berbakti, maka tipu daya mereka tidak akan menyusahkan kamu
sedikit jua pun, sesungguhnya Allah mengampun
apa-apa yang mereka kerjakan.
121. Dan (ingatlah) tetakala
engkau keluar pagi-pagi dari rumah ahlimu, (untuk) menetapkan bagi mukmin tempat-tempat kedudukan
(masing-masing) buat peperangan, dan Allah itu mendengar, mengetahui.
122. (ingatlah) tetakala dua
golongan dari kamu hendak jadi lemah,
tetapi Allah jadi pengurus mereka, dan kepada Allah lah hendaklah mukmin
berserah diri.
123. Dan sesungguhnya Allah
telah tolong kamu d(peperangan) badar, pada hal kamu sedikit, lantaran itu,
takutlah kepada Allah supaya kamu (bisa) menerima kasih.
124. (Iaitu lah) tetakala
engkau berkata kepada mukmin; “tidakkah cukup bagi kamu, bahawa Tuhan kamu
akan membantu kamu dengan tiga ribu
melaikat yang diturunkan ?”.
125. Bahkan ! jika kamu sabar
dan taat walau pun mereka itu datang kepada kamu dengan segera sekarang ini
juga, Tuhan kamu akan bantu kamu dengan lima ribu melaikat yang menyerbu.
126. Dan Allah tidak jadikan
(yang demikian) itu melainkan sebagai khabar yang mengemarkankan bagi kamu, dan
supaya tetap hati-hati kamu, tetapi Allah yang gagah, yang bijaksana.
127. Kerana ia hendak binasakan sebahagian daripada orang-orang yang kufur atau
mendukacitakan mereka, supaya mereka kembali dengan hampa.
128. Engkau tidak mempunyai
hak sedikit jua pun dari urusan itu, mahu pun Allah beri taubat atas mereka
atau pun ia seksa mereka, lantaran mereka itu orang-orang yang zalim.
129. Dan kepunyaan Allah lah
apa yang dilangit-langit dan apa yang dibumi, ia akan mengampuni siapa yang ia
kehendaki, dan ia akan menyeksa siapa
yang ia kehendaki, dan Allah itu pengampun, penyayang.
130. Hai orang-orang yang
beriman ! janganlah kamu memakan riba berganda-ganda, dan takutlah kepada Allah
supaya kamu dapat kejayaan.
131. Dan hendaklah kamu
takut kepada neraka yang disediakan untuk kafirin.
132. Dan taatlah kepada
Allah dan Rasul itu, supaya kamu diberi rahmat.
133. Dan berlumba-lumba lah
kepada keampunan dari Tuhan kamu dan syurga yang lebarnya (seluas) langit-langit
dan bumi, yang disediakan untuk orang-orang yang berbakti.
134. Yang menderma diwaktu
senang dan susah, dan menahan marah, dan memaafkan manusia, dan Allah itu kasih
kepada mereka yang berbuat kebajikan.
135. Dan yang, apabila telah berbuat kejelekan atau menganiayai diri-diri sendiri,
maka mereka ingat kepada Allah dan mereka minta diampunkan dosa-dosa mereka –
dan bukankah tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah ? – dan
mereka tidak berkekalan atas (kejelekan) yang mereka kerjakan, dan mereka tahu.
136. Mereka itu balasan nya
ialah keampunan dari Tuhan mereka dan syurga-syurga yang mengalir padanya
sungai-sungai, yang mereka akan kekal padanya, dan alangkah baik balasan bagi
orang-orang yang bekerja ! .
137. Sesungguhnya telah lalu
dahulu dari kamu beberapa contoh-contoh,
lantaran itu hendaklah kamu berjalan-jalan dibumi dan lihat bagaimana
akibat mereka yang mendustakan.
138. (Quran) ini satu
penerangan bagi manusia dan satu pimpinan, dan satu nasihat untuk mereka
berbakti.
139. Dan janganlah kamu
lemah dan jangan lah kamu berdukacita, kerana kamulah orang-orang yang paling
tinggi, jika kamu (memang) orang-orang yang beriman.
140. Jika kamu disentuhi
luka, maka kaum itu pun disentuhi luka seperti itu, dan hari-hari yang
demikian, kami edarkan diantara manusia, dan kerana Allah hendak membuktikan
mereka yang beriman dan hendak menjadikan dari antara kamu,
penyampai-penyampai, dan Allah tidak kasih kepada orang-orang yang zalim.
141. Kerana Allah
hendak menyaring mereka yang beriman dan
hendak menghapuskan kafirin.
142. Apakah kamu sangka,
bahawa kamu akan masuk syurga, pada hal
Allah belum buktikan mereka yang bekerja keras dari antara kamu dan belum
buktikan mereka yang sabar ?
143. Dan sesungguhnya kamu pernah harap-harap mati sebelum kamu
menghadapinya. Maka sesungguhnya (sekarang) kamu telah ketahui dan kamu sedang
melihat.
144. Dan Muhamad itu tidak
lain melainkan seorang Rasul yang lalu dahulu daripada nya beberapa Rasul, Apakah jika ia mati atau terbunuh,
kamu akan berpaling atas tumit-tumit kamu ? pada hal barang siapa berpaling
atas dua tumitnya, maka tidak akan ia
menyusahkan Allah sedikit jua pun, dan Allah akan balas mereka yang menerima
kasih.
145. Dan tidak ada satu pun
jiwa akan mati melainkan dengan izin Allah – tulisan yang ditentukan tempoh
nya, dan barang siapa mahu ganjaran dunia, kami akan beri kepada nya daripada (ganjaran dunia) itu, dan barang siapa mahu ganjaran Akhirat, kami
akan beri kepada nya dariapda (ganjaran akhirat) itu, dan kami akan balas mereka yang bershukur.
146. Dan beberapa banyak nabi yang telah berperang
bersamanya beberapa banyak pengikut
agama Tuhan, tetapi mereka tidak meresa lemah lantaran kena bahaya dijalan Allah, dan mereka tidak jadi
lesu dan mereka tidak mundur, dan Allah itu kasih kepada orang-orang yang
sabar.
147. Dan tidak ada ucapan
mereka melainkan perkataan; “hai Tuhan
kami ! ampunkan lah dosa-dosa kami dan perlewatan batas kami dalam urusan kami
dan tetapkan kaki-kaki kami dan tolonglah kami atas (mengalahkan) kaum
kafirin”.
148. Maka Allah beri kepada
mereka ganjaran dunia dan ganjaran akhirat yang baik, dan Allah itu kasih
kepada orang-orang yang berbuat kebaikan.
149. Hai orang-orang yang beriman ! jika kamu taat kepada mereka yang karif
itu, nescaya mereka paling kamu atas tumit-tumit kamu, maka kamu akan terpaling
didalam keadaan rugi.
150. Bahkan Allah itu pengawal kamu, dan ia sebaik-baik
penolong.
151. Kami akan letak kan
ketakutan dihati-hati mereka yang kufur, lantaran mereka sekutukan dengan Allah
sesuatu yang ia tidak turunkan keterangan untuk nya, dan tempat kembali mereka
ialah api (neraka), dan ia itu sejahat-jahat tempat kembali bagi orang-orang
yang zalim.
152. Dan sesungguhnya Allah
telah tunaikan perjanjian kepada kamu ketika kamu bunuh mereka sungguh-sungguh
dengan izin Allah, hingga apabila kamu
jadi lemah dan kamu berbantahan didalam urusan itu dan kamu tidak taat sesudah
ia unjukkan kepada kamu apa yang kamu sukai, (iaitu) sebahagian daripada kamu
mahu kepada dunia dan sebahagian daripada kamu mahukan akhirat, (maka Allah
murka atas kamu) kemudian Allah palingkan kamu daripada (mengalahkan) mereka,
untuk memberi percubaan kepada kamu, tetapi sesungguhnya ia telah ampunkan kamu
kerana Allah itu mempunyai budi atas mukmin.
153. (Ingatlah) waktu kamu
lari dan kamu tidak berpaling kepada
sesiapa pun, pada hal Rasul itu memanggil kamu dari belakang kamu, lalu
ia katakan kepada kamu satu kesusuhan
hati dengan sebab satu kesusahan hati, supaya kamu tidak berdukacita atas
(keuntungan) yang telah luput dari kamu dan tidak (pula atas bahaya) yang telah
mengenai kamu, dan Allah itu amat mengetahui apa-apa yang kamu kerjakan.
154. Kemudian ia turunkan atas kamu, sesudah kesusahan hati itu, satu keamanan, (iaitu) ngantuk yang
mengenai segolongan daripada kamu, sedang segolongan (lain) sesungguhnya telah
pentingkan diri-diri sendiri, mereka menyangka-nyangka terhadap Allah
(sangkaan) yang benar, sangkaan jahiliah, (iaitu) mereka berkata; “bukankah
kita tidak berkuasa apa-apa ditentang urusan itu?” katakan lah; “sesungguhnya
urusan-urusan itu semuanya kepunyaan Allah”.
Mereka sembunyikan dihati-hati mereka apa yang tidak sebutkan kepada mu,
(iaitu) mereka berkata (diantara mereka); “kalau kita ada perkiraan diurusan
itu, tentu tidak terbunuh (kaum kita) disini” katakanlah; “walaupun kamu
tinggal tetap dirumah-rumah kamu, nescaya keluar orang-orang yang telah
ditakdirkan akan terbunuh itu ketempat-tempat mati mereka, tetapi Allah hendak
menguji apa-apa yang ada didada-dada kamu, dan ia hendak saring apa-apa yang
dihati-hati kamu, dan Allah itu amat mengetahui apa-apa yang ada didada-dada”.
155. Sesungguhnya
orang-orang yang telah berpaling dari antara kamu pada hari pertemuan dua
tentera itu, tidak lain melainkan mereka digelincirkan oleh syaitan dengan
sebab sebahagian daripada (kesalahan) yang mereka telah kerjakan, tetapi
sesungguhnya Allah telah ampunkan mereka, kerana sesungguhnya Allah itu
pengampun, penyabar.
156. Hai orang-orang yang
beriman ! janganlah kamu jadi seperti mereka yang kafir dan berkata tentang
saudara-saudara mereka apabila (saudara-saudara) mereka itu berpelarian dibumi
atau jadi tentera; “kalau mereka tinggal bersama kita, tentu mereka tidak mati
dan tidak terbunuh”. (yang demikian ialah) kerana Allah hendak jadikan yang
tersebut itu satu dukacita dihati-hati mereka dan Allah itu menghidupkan dan
mematikan, dan Allah amat melihat apa yang kamu kerjakan.
157. Dan sesungguhnya jika
kamu terbunuh dijalan Allah atau kamu mati, maka keampunan dari Allah dan
rahmat itu lebih baik daripada apa yang mereka kumpulkan.
158. Dan sesungguhnya jika
kamu mati atau terbunuh, maka kepada Allah lah akan dikumpulkan kamu.
159. Maka dengan rahmat dari
Allah lah engkau telah berlaku lembut kepada mereka, kerana jika engkau kasar,
keras hati, nescaya mereka berpecah dari sekeliling mu, lantaran itu, ampunkan
lah mereka, dan minta kan lah ampun untuk mereka, dan ajaklah mereka
bermesyuarat didalam urusan itu, lantas apabila engkau telah taguh hati, maka bertawakallah
kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah itu cinta kepada mereka yang
bertawakal.
160. Jika Allah mahu
menolong kamu, maka tidak ada sesiapa pun yang bisa menghalahkan kamu, dan jika
ia mahu mengalah kan kamu, maka siapakah yang akan menolong kamu selain
daripada nya ? dan Allah lah hendak nya mukmin berserah diri ! .
161. Dan menipu itu bukan (pekerjaan) seorang Nabi, kerana barang siapa menipu,
nescaya ia akan membawa apa yang ia tipu itu dihari kiamat. Kemudian akan disempurnakan bagi tiap-tiap
seorang apa yang ia telah kerjakan dan
mereka tidak akan dianiayai.
162. Apakah orang yang
menurut keredaan Allah itu serupa orang yang kembali dengan kemurkaan dari
Allah, pada hal tempat kembalinya itu jahanam, sedang ia itu sejahat-jahat
tempat kembali ?
163. Mereka itu (terbahagi)
beberapa darjat pada sisi Allah, kerana Allah itu melihat apa-apa yang mereka
kerjakan.
164. Sesungguhnya Allah telah berbuat budi atas mukmin, kerana ia
telah bangkitkan diantara mereka seorang Rasul dari jenis mereka sendiri, yang
membaca kepada mereka ayat-ayat nya dan menyisihkan mereka dan mengajarkan kepada mereka kitab itu dan kebijaksanaan pada hal
sesungguhnya mereka itu, dahulunya adalah didalam kesesatan yang terang.
165. Apakah diwaktu kami kena
satu kecelakaan – pada hal kamu tak dapat kemenangan dua kali – itu kamu
berkata; “dari mana ini?” katakanlah; “yang demikian itu dari diri-diri kamu
sendiri”. Sesungguhnya Allah itu berkuasa atas tiap-tiap sesuatu.
166. Dan apa yang telah
mengenai kamu pada hari bertemu dua
tentera itu, adalah dengan izin Allah, dan kerana Allah hendak buktikan (iman)
orang-orang mukmin.
167. Dan ia hendak membuktikan orang-orang yang munafik dan (ketika) dikata kepada
mereka; “marilah berperang dijalan Allah, atau bela lah diri-diri kamu”, mereka
jawab; “kalau kami tahu berperang, nescaya kami sudah turut kamu (berperang)”.
Mereka itu, pada hari yang tersebut, lebih hampir kepada kufur daripada
(kehampiran) mereka kepada iman. Mereka berkata dengan mulut-mulut mereka apa
yang tidak ada dihati-hati mereka dan Allah itu lebih mengetahui apa-apa yang
mereka sembunyikan.
168. (ialah) mereka berkata
kepada saudara-saudara mereka sambil mundur; “kalau mereka itu taat kepada
kita, tentu tidak mereka terbunuh”. Katakan
lah; “kalau bagitu, tolaklah kematian dari diri-diri kamu jika memang kamu itu
orang-orang yang benar”.
169. Dan janganlah engkau
sangka orang-orang yang terbunuh dijalan Allah itu mati, bahkan (mereka itu)
hidup disisi Tuhan mereka, diberi rezeki.
170. (dalam keadaan)
bersukacita dengan apa yang Allah telah untukkan bagi mereka dari kurnianya,
dan mereka bergirang hati untuk orang-orang yang dibelakang mereka yang belum
berhubung dengan mereka, (iaitu) bahawa tidak ada ketakutan atas mereka dan tidak
akan mereka dukacita.
171. Mereka bergirang hati
dengan sebab (mendapat) nikmat dan kurnia dari Allah, dan (dengan sebab) Allah
tidak mensia-siakan ganjaran mukmin.
172. Orang-orang yang
memperkenankan ajakan Allah dan Rasul, sesudah mendapat luka besar, adalah bagi
yang berbuat kebaikan dari mereka dan berbakti, satu ganjaran yang besar.
173. (ingatlah) mereka yang
orang-orang hidupkan perkataan; “sesungguh nya kaum (kuraish) itu telah kumpulkan(tentera) buat (memerangi)
kamu, lantaran itu, hendaklah kamu takut kepada mereka itu”. Maka (perkataan
itu) menambah iman mereka dan mereka berkata; “Allah cukup buat kami, dan ia
sebaik-baik petunjuk”.
174. Maka kembalilan mereka
itu dengan nikmat dan kurnia dari Allah, dalam keadaan tidak mengenai mereka satu
pun bahaya lantaran mereka mencari keredaan Allah, kerana Allah itu mempunyai
kurnia yang besar.
175. Yang demikian, tidak
lain melainkan syaitan hendak menakutk-nakutkan pengikut-pengikut nya, lantaran
itu, jangan lah kamu takut kepada mereka, tetapi takutlah kepada ku, jika
memang kamu itu orang-orang yang beriman.
176. Dan janganlah menduka cita kan mu orang-orang yang bersyukur kepada kekufuran,
kerana mereka itu tidak dapat menyusahkan Allah sedikit jua pun. Allah hidup membikin mereka tidak dapat
bahagian (baik) diakhirat dan adalah bagi mereka azab yang besar.
177. Sesungguhnya
orang-orang yang membeli kekufuran dengan (harga) iman itu tidak akan bisa
menyusahkan Allah sedikit jua pun, tetapi adalah bagi mereka seksa yang pedih.
178. Dan jangan lah
orang-orang kafir itu menyangka, bahawa kami biarkan mereka itu, baik buat
diri-diri mereka. Kami tidak biarkan mereka melainkan supaya mereka bertaubat
dosa-dosa dan adalah bagi mereka azab yang menghina.
179. Allah tidak akan
biarkan mukmin atas keadaaan yang kamu ada padanya, hingga ia bezakan yang
jelek dari yang baik dan Allah tidak akan unjukkan kepada kamu perkara azab,
tetapi Allah memilih dari Rasul-Rasul nya siapa yang ia kehendaki, lantaran
itu, berimanlah kepada Allah dan Rasul-Rasul nya, kerana jika kamu beriman dan
kamu berbakti, maka adalah bagi kamu ganjaran yang besar.
180. Dan janganlah
orang-orang yang bakhil dengan apa yang Allah telah berikan kepada mereka, dari
kurnianya itu, menyangka (bahawa) iaitu baik buat mereka, bahkan iaitu jahat
buat mereka. Apa yang mereka bakhil kan itu akan digantungkan dileher-leher
mereka pada hari kiamat, dan bagi Allah
lah warisan langit-langit dan bumi, dan Allah itu amat mengetahui apa yang kamu
kerjakan.
181. Sesungguhnya Allah
mendengar perkataan orang-orang yang berkata; “Allah miskin dan kami kaya”. Kami akan tulis apa yang mereka telah
katakan, dan (juga) pembunuhan mereka akan nabi-nabi dengan tidak patut, dan
kami akan berkata; “rasalah seksa bakaran”.
182. Yang demikian itu
lantaran (dosa-dosa) yang telah dilakukan oleh diri-diri kamu, kerana
sesungguhnya Allah itu tidak menganyanyai hamba-hamba nya”.
183. Orang-orang yang berkata; “sesungguhnya
Allah telah pesan kepada kami, bahawa tidak boleh kami beriman kepada seorang
Rasul kecuali kalau ia bawakan kepada kami satu korban yang dimakan api”. Katakan; “sesungguhnya telah datang beberapa
Rasul dahullu daripada ku dengan beberapa keterangan dan dengan (korban) yang
kamu katakan itu, tetapi mengapakah kamu bunuh mereka, jika memang kamu itu
orang-orang yang benar ?”.
184. Lantaran itu, jika
mereka dustakan mu, maka telah didustakan beberapa Rasul dahulu daripada mu,
pada hal mereka telah membawa keterangan-keterangan dan beberapa macam kitab
yang menerangi.
185. Tiap-tiap yang berjiwa
akan merasai mati, dan tidak akan disempurnakan balasan kamu melainkan pada
hari kiamat. Lantaran itu, barang siapa dijauhkan daripada neraka dan
dimasukkan ke syurga, maka selamatlah ia, kerana penghidupan yang rendah ini
tidak lain melainkan benda menipu.
186. Sesungguhnya kamu akan
dikenakan percubaan diharta-harta kamu dan di diri-diri kamu, dan sesungguhnya
kamu akan mendengar pencelaan yang banyak dari orang-orang yang diberi kitab
dahulu daripada kamu dan dari orang-orang yang menyekutukan Allah, tetapi jika
kamu sabar dan kamu berbakti, maka sesungguhnya yang demikian itu sebaik-baik
perkara.
187. Dan (ingatlah)
tetakala Allah mengambil perjanjian
mereka yang diberi kitab (iaitu) sesungguhnya hendaklah kamu terangkan (kitab)
itu kepada manusia dan jangan lah kamu sembunyikan dia. Tetapi mereka buang
(perjanjian) itu kebelakang mereka dan mereka tukarkan dia dengan harga yang
sedikit, maka alangkah jahat barang yang mereka tukar !.
188. Jangan lah
sekali-sekali engkau menyangka orang-orang yang sangat suka dengan apa yang
mereka telah lakukan dan suka dipuji atas sesuatu yang mereka tidak kerjakan
itu – jangan lah sekali-sekali engkau sangka mereka – akan terlepas daripada
seksaan, tetapi adalah bagi mereka azab
yang pedih.
189. Bagi Allah lah kerajaan
langit-langit dan bumi, dan Allah amat berkuasa atas tiap-tiap sesuatu.
190. Sesungguhnya ditentang
kejadian langit-langit dan bumi dan perselisihan malam dan siang itu, ada
beberapa tanda-tanda bagi orang-orang yang mempunyai fikiran.
191. Yang mengingat Allah sambil berdiri dan sambil duduk dan smbil
berbaring, dan memikirkan tentang kejadian langit-langit dan bumi (sambil
berkata); “Hai Tuhan kami ! engkau tidak
jadikan ini (semua) dengan sia-sia ! maha suci engkau ! lantaran itu, pilihara
lah kami (daripada) seksaan neraka”.
192. “Hai Tuhan kami ! sesungguhnya siapa-siapa yang engkau masuk kan
neraka, sesungguhnya engkau telah celakakan dia, dan tidak ada
pembantu-pembantu bagi orang-orang yang mengenai”.
193. “Hai Tuhan kami! Sesungguhnya
kami telah mendengar seorang penyeru
yang menyeru kepada iman, (katanya) “bahawa beriman lah kepada Tuhan kamu, maka
kami pun telah beriman. Hai Tuhan kami ! lantaran itu, ampunkan lah dosa-dosa
kami dan hilangkan lah kejahatan-kejahatan kami dan terimalah kami digolongan
orang-orang yang berbakti”.
194. “Hai Tuhan kami ! dan berilah kepada kami apa yang engkau telah janjikan
kepada kami dengan perantaraan Rasul-Rasul mu, dan janganlah engkau hinakan
kami dihari kiamat, kerana sesugguhnya engkau tidak akan memungkiri perjanjian.
195. Maka Tuhan mereka telah
perkenankan (seruan) mereka; “bahawa se nya
aku tidak akan sia-siakan amalan orang yang beramal dari antara kamu,
dari laki-laki atau perempuan, (kerana) sebahagian daripada kamu, (jadi) dari
sebahagian tetapi orang-orang yang berhijrah, dan dikeluarkan dari
negeri-negeri nya, dan disakiti dijalanku, dan berperang, dan terbunuh itu,
sesungguhnya aku akan hilangkan kesalahan-kesalahan mereka dan sesungguhnya aku
akan masukkan mereka disyurga-syurga yang mengalir padanya sungai-sungai, sebagai ganjaran dari Allah,
kerana Allah itu, disisi nya ada ganjaran yang baik.
196. Janganlah engkau ditipu
olah kebebasan mereka yang kafir di negeri-negeri nya.
197. (iaitu) kesenangan yang
sediikit, kemudiantempat kembali mereka itu dijahanam, dan alangkah jelek
tempat ketetapan (itu) !.
198. Tetapi mereka yang
berbakti kepada Tuhan mereka, adalah bagi mereka syurga yang padanya mengalir
sungai-sungai, hal keadaan mereka kekal padanya. Satu pemberian dari sisi
Allah, kerana sesuatu yang disisi Allah itu lebih baik buat mereka yang
berbakti.
199. Dan sesungguhnya
sebahagian daripada ahli kitab ada yang beriman kepada Allah dan (kepada) apa yang telah diturunkan kepada
kamu dan apa yang diturunkan kepada mereka, sedang mereka merendah diri kepada
Allah, tidak menjual ayat-ayat Allah dengan harga yang sedikit. Adalah bagi
mereka ganjaran yang disisi Tuhan mereka kerana sesungguhnya Allah itu pengira
yang cepat.
200. Hai orang-orang yang
beriman ! sabarlah dan lawanlah sabar, dan bersedialah, dan berbaktilah kepada
Allah supaya kamu dapat kejayaan.
{4}
An-Nisa (Perempuan-perempuan)
An-Nisa (Perempuan-perempuan)
Dengan nama Allah, Pemurah,
Panyayang.
1. Hai manusia ! berbaktilah
kepada Tuhan kamu yang telah jadikan kamu daripada satu diri, dan ia jadikan
daripada nya jodoh nya dan ia bangkitkan daripada mereka berdua, laki-laki yang banyak dan
perempuan-perempuan, dan takutlah kepada Allah yang kamu berminta-mintan
dengan (nama)Nya, dan (piliharalah)
keluarga, kerana sesungguhnya Allah itu pengawas atas kamu.
2. Dan berikan lah kepada
anak-anak yatim itu harta-harta mereka, dan janganlah kamu menukar sesuatu yang
jelek dengan yang baik, dan janganlah kamu makankan harta-harta mereka keharta-harta kamu, kerana
sesungguhnya yang demikian itu adalah dosa yang besar.
3. Dan jika kamu takut,
bahawa kamu tidak akan bisa berlaku adil tentang (perkhawinan kamu dengan)
anak-anak yatim, maka khawinlah beberapa perempuan yang kamu sukai : dua-dua,
dan tiga-tiga, dan empat-empat, tetapi jika kamu takut bahawa kamu tidak akan
bisa berlaku adil (pula), maka
(khawinlah) seorang sahaja, atau hamba-hamba yang dimiliki oleh tangan-tangan
kanan kamu, yang demikian itu, lebih hampir buat kamu terhindar dari berlaku
anyanya.
4. Dan berilah kepada perempuan-perempuan itu mas khawin-mas khawin mereka sebagai satu pemberian wajib, tetapi jika
mereka berikan kepada kamu sebahagian daripadanya, dengan reda hati mereka,
bolehlah kamu makan dia dengan senang sentosa.
5. Dan janganlah kamu
berikan kepada mereka yang tidak beres fikiran itu, harta-harta kamu yang Allah
telah jadikan pokok penghidupan bagi
kamu, tetapi berilah mereka makan padanya, dan berilah mereka pakaian, dan
katakan lah kepada mereka perkataan yang baik.
6. Dan hendaklah kamu
periksa anak-anak yatim, apabila mereka sampai (umur buat) khawin, maka kalau
kamu nampak kecerdikan pada mereka, hendaklah kamu serahkan kepada mereka
harta-harta mereka, dan janganlah kamu makan dengan boros dan dengan cepat
sebelum mereka besar, dan barang siapa kaya, hendaklah ia berjauh diri, dan
barang siapa miskin, boleh lah ia makan dengan patut. Maka
apabila kamu serahkan harta mereka kepada mereka, hendaklah kamu adakan
saksi atas mereka, dan Allah itu cukup sebagai pengira.
7. Laki-laki dapat bahagian
dari apa yang ditinggalkan oleh ibu bapa dan keluarga yang hampir, dan
perempuan-perempuan dapat bahagian dari
apa yang ditinggalkan oleh ibu bapa dan keluarga yang hampir, dari (peningalan)
yang sedikit atau yang banyak, (iaitu) satu bahagian yang sudah ditentukan.
8. Dan apabila keluarga yang
hampir dan anak-anak yatim dan orang-orang yang miskin hadir waktu pembahagian
(harta), maka hendaklah kamu beri kepada mereka dari (harta) peninggalan itu
dan katakan lah kepada mereka perkataan yang baik.
9. Dan hendaklah
berhati-hati orang-orang yang jika meninggal kan dibelakang mereka anak-anak
yang lemah, mereka akan khuatir
kecelakaan atas mereka. Lantaran itu,
hendaklah mereka takut kepada Allah dan hendaklah mereka berkata perkataan yang
betul.
10. Sesungguhnya orang-orang
yang memakan harta anak-anak yatim dengan anyanya itu, tidak lain melainkan
menelan api keperut-perut mereka, dan mereka akan masuk diapi yang bernyala-nyala.
11. Allah wajibkan kamu
ditentang anak-anak kamu, buat seorang (anak) laki-laki (adalah)seperti
bahagian dua anak perempuan, tetapi jika mereka itu (anak-anak) perempuan lebih
dari dua, maka (adalah) bagi mereka dua pertiga dari apa yang ditinggalkan
(oleh si mati), dan jika hanya seorang (anak) perempuan, maka adalah baginya
separuh, dan adalah bagi dua ibu bapa
itu tiap-tiap seorang dari mereka se perenam dari apa yang ditinggalkan oleh si
mati, jika ada baginya anak. Tetapi jika tidak ada baginya anak, sedang yang
jadi waris nya itu (hanya) dua ibu bapanya, maka buat ibunya se pertiga, lantas
jika ada baginya saudara-saudara, maka buat ibunya itu se per enam, sesudah
wasiat yang ia wasiatkan, dan (sesudah) hutang bapa kamu dan anak-anak kamu,
tidak kamu mengetahui siapa dari mereka yang lebih menafaat bagi kamu. (yang
demikian) sebagai satu ketetapan dari Allah, kerana sesungguhnya Allah itu
pengetahui, bijaksana.
12. Dan kamu dapat separuh
dari yang ditinggalkan oleh isteri-isteri kamu, jika mereka tidak mempunyai
anak, tetapi jika mereka ada mempunyai anak, maka kamu dapat se perempat dari
yang mereka tinggalkan, sesudah (selesaikan) wasiat yang mereka wasiatkan atau
hutang, dan isteri-isteri itu dapat se perempat dari yang diitnggalkan, jika
kamu tidak mempunyai anak. Tetapi jika kamu ada mempunyai anak, maka mereka
dapat se perlapan dari yang kamu tinggalkan sesudah (diselesaikan) wasiat yang
kamu wasiatkan atau hutang, dan jika adalah seorang laki-laki atau perempuan yang diwarisi itu tidak
mempunyai ibu bapa dan anak, tetapi ada mempunyai saudara laki-laki atau
saudara perempuan, maka tiap-tiap seorang daripada nya dapat se perenam. Tetapi jika mereka lebih dari itu, maka
mereka bersekutu pada se petiga itu, sesudah (diselesaikan) wasiat yang
diwasiatkan atau hutang, pada hal (wasiat itu) tidak menyusahkan (ahli waris),
-- sebagai satu ketetapan dari Allah, kerana Allah itu pengetahui, penyabar.
13. Yang demikian itu
batas-batas Allah,dan barang siapa taat kepada Allah dan Rasul nya,
nescaya ia masukkan dia disyurga yang
mengalir pada nya sungai-sungai, hal keadaan mereka kekal padanya, dan yang
demikian itu satu kejayaan yang besar.
14. Dan barang siapa durhaka
kepada Allah dan Rasul nya dan melewati
batas-batas nya, nescaya ia masukkan di neraka, hal keadaan dia kekal padanya,
dan adalah bagi nya azab yang menghina.
15. Dan perempuan-perempuan
yang mengerjakan pasah dari antara perempuan-perempuan kamu, hendaklah kamu
adakan empat saksi dari antara kamu atas mereka. Kalau mereka sudah menyaksikan,
maka hendaklah kamu tahu mereka dalam rumah-rumah hingga datang kematian kepada
mereka, atau (hingga) Allah adakan satu jalan buat mereka.
16. Dan dua orang dari
antara kamu yang mengerjakan (kejelekan) itu, hendaklah kamu sakiti, tetapi
jika mereka bertaubat dan memperbaiki, maka hendaklah kamu berpaling dari
mereka, kerana sesungguhnya Allah itu adalah penerima taubat, penyayang.
17. Tidak ada taubat (yang
wajib) atas Allah (menerimanya) melainkan dari orang-orang yang mengerjakan
kejahatan dengan kebodohan, kemudian mereka bertaubat dengan lekas, maka mereka itu akan diberi ampun oleh Allah atasnya,
kerana Allah itu pengetahui, bijaksana.
18. Dan taubat itu bukan
buat orang-orang yang mengerjakan kejahatan-kejahatan, hingga apabila hadir
maut kepada salah seorang dari mereka, (baharu) ia berkata; “sesungguhnya aku
taubat sekarang” dan tidak pula buat oang-oang yang mati pada hal mereka kafir,
mereka itu kami telah sediakan baginya seksaan yang pedih.
19. Hai orang-orang yang
beriman tidak halal kamu jadi ahli waris perempuan (kamu) dengan paksa, dan
jangan kamu berlaku keras atas mereka lantaran hendak mendapat sebahagian
daripada yang kamu berikan kepada mereka, kecuali mereka melakukan perbuatan
jelak yang nyata, dan bergaul lah kepada mereka dengan cara yang baik, kerana
sekiranya kamu tidak suka kepada mereka, mudah-mudahan sesuatu yang
kamu tidak suka itu, Allah
jadikan padanya kebaikan yang banyak.
20. Dan jika kamu mahu
menukar seorang isteri ditempat seorang isteri, pada hal kamu telah beri kepada
salah seorang daripada mereka beberapa banyak harta, maka janganlah kamu ambil
daripada nya, walau pun sedikit. Apakah (patut) kamu mahu ambil (pemberian) itu
dengan cara yang mengkaitkan dan dosa yang terang ?
21. Dan bagaimana (bisa sampai hati) kamu ambil (perempuan) itu, pada hal telah
bersatu sebahagian kepada kamu kepada sebahagian, serta mereka (yang jadi
isteri-isteri kamu) itu telah mengambil perjanjian yang kuat dari kamu !.
22. Dan jangan lah kamu
berkhawin kepada perempuan-perempuan yang telah dikhawini olah bapa-bapa kamu,
kecuali apa yang telah lalu, kerana sesungguhnya (yang demikian) itu adalah
satu kejelekan dan satu kermurkaan dan satu jalan yang jahat.
23, Diharamkan atas kamu
(bernikah dengan) ibu-ibu kamu, dan anak-anak perempuan kamu, dan
saudara-saudara perampuan kamu, dan bapa-bapa kamu punya saudara perempuan, dan
ibu-ibu kamu punya saudara-saudara peremuan, dan saudara laki-laki (kamu) punya
anak perempuan, dan saudara-saudara perempuan (kamu) punya anak-anak perempuan,
dan saudara-saudara perempuan yang sesusu, dan isteri-isteri kamu punya
ibu-ibu, dan anak-anak tiri yang
dipangkuan kamu dari isteri-isteri yang kamu telah campuri, tetapi sekiranya kamu tidak campuri mereka, maka tidak ada
halangan atas kamu, dan anak-anak lelaki kamu sendiri punya isteri-isteri, dan
(diharamkan) bahawa kamu memadukan dua
saudara, kecuali apa yang telah lalu, kerana sesungguhnya Allah itu adalah
pengampun, penyayang.
Juzuk 4,
ReplyDelete[GS] https://sites.google.com/site/1malaysiaradio/1